Zdrowe ciało

Sezamowy szpinak z marchewką – idealny podczas miesiączki

Podczas miesiączki powinnyśmy jeszcze bardziej zatroszczyć się o naszą dietę. Często czujemy się trochę słabiej, mamy mniej energii, którą zazwyczaj staramy się przywołać pożerając tony czekolady (a tak naprawdę nasze ciało rozpaczliwie doczekuje się wtedy magnezu). Dzisiejszy przepis jest idealny na comiesięczne dolegliwości, ale i nie tylko – jest to proste, zdrowe, japońskie danie, które każdy, kto dba o dietę może przygotować – a do tego jest wegańskie!

Dobra dieta podczas menstruacji

Zanim przejdziemy do przepisu, możemy wspomnieć co nieco o diecie dobrej podczas menstruacji. Zimne ciało jest jedną z przyczyn nasilających się skurczów menstruacyjnych. Chłód ciała obkurcza naczynia krwionośne i osłabia krążenie krwi, a w rezultacie odczuwamy zwiększone bóle menstruacyjne. Jaki więc ma to związek z dietą? Otóż możemy zwiększyć temperaturę naszego ciała nie tylko poprzez ciepłe ubrania i termofor, ale również przez to, co jemy.

Podczas miesiączki szczególnie polecanymi produktami, które również ocieplają ciało, są:

  • Warzywa – szczególnie korzenne, o niskiej zawartości wody, ciemne i zielone – takie jak buraki, marchew itp.,
  • Produkty bogate w żelazo – takie jak szpinak,
  • Produkty zawierające polifenole – polifenole rozszerzają naczynia krwionośne i dobrze wpływają na przepływ krwi. Do nich zalicza się m.in gorzkie kakao,
  • Produkty zawierające izoflawony sojowe – mają one podobną strukturę do estrogenu, przez co mogą pomóc w bólach menstruacyjnych. Jest to m.in mleko sojowe i tofu,
  • Ciepłe herbatki ziołowe – mające efekt relaksujący i rozgrzewający ciało, takie jak rumianek lub gorąca herbatka z imbirem,
  • Produkty bogate w białko – pomagają walczyć również z syndromami PMS, (przykładowo dzienne spożycie białka dla osoby o wadze 50 kg to 50g białka, co odpowiada 3 jajkom i 200 g mięsa), dla wegetarian zaleca się więc jedzenie m.in tofu, jajek i nasion strączkowych,
  • Pordukty bogate w witaminę C – tutaj sprawdzi się świetnie picie zielonej herbaty o niskiej zawartości kofeiny – np. Gyokuro.

Oprócz tego dla Agaty świetnym sposobem na radzenie sobie z bólami menstruacyjnymi są ćwiczenia jogi. Wykonuje wtedy delikatne ćwiczenia, zazwyczaj leżące, działające rozkurczowo, a także pomagające z uczuciem rozdrażnienia. Do tego zawsze dobrym pomysłem jest spacer, nawet kilkunastominutowy, który niemal natychmiastowo poprawia samopoczucie.

Czego unikać podczas miesiączki?

Oczywiście istnieją produkty, które wpływają niekorzystnie na bóle menstruacyjne i nasze samopoczucie podczas tych dni. Do nich głównie zaliczają się:

  • Alkohol i papierosy,
  • Słodycze i produkty bogate w cukier,
  • Produkty bogate w kofeinę : m.in czarna herbata i kawa,
  • Soki owocowe,
  • Dania smażone na głębokim oleju.

Łącząc te wszystkie wiadomości, wychodzimy do Was z propozycją dania zapewniająca rozgrzanie ciała, delikatny smak i wartości odżywcze – szpinak z marchewką w oleju sezamowym. Jest pyszne i bardzo proste – na co dzień świetnie sprawdzi się również jako dodatek do ryżu!

Sezamowy szpinak z marchewką

To danie jest niezwykle proste, zwiera jednak całą gamę składników odżywczych potrzebnych dla naszego organizmu, a zalecanym kobietom szczególnie podczas menstruacji. Szpinak bogaty jest w żelazo, marchew w beta karoten. Stosując go z olejem sezamowym, szybkość wchłaniania karotenoidów zwiększa się. Ponadto składniki te zawierają witaminę C, witaminy z grupy B, wapń i potas. Tofu jest źródłem witaminy E, która poprawia krążenie krwi, a także izoflawonów i niacyny. Olej sezamowy jest także bogaty w kwas linolowy, obniżający poziom złego cholesterolu we krwi.

Dostępność składników:  Tofu można kupić w Biedronce (polecamy to naturalne, nie wędzone), miso z Kuchni Świata. Olej sezamowy i nasiona sezamu dostaliśmy w Intermarché. Resztę składników bez problemu kupicie w większości sklepów spożywczych.

Przybliżona cena za porcję (2 osoby): 5 zł.

Czas przygotowania: 15 minut.

Składniki na jedną porcję (2 osoby):

  • Garść szpinaku
  • 1 marchewka
  • 80g tofu
  • 1 łyżka stołowa oleju sezamowego
  • Szczypta soli
  • Szczypta nasion sezamu

Sposób przygotowania:

1.Marchewkę tniemy w niewielkie plastry. Garść szpinaku wrzucamy do gorącej wody na ok 30 sekund, następnie przenosimy do zimnej, żeby zmniejszyć trochę temperaturę. Dzięki temu zachowamy wartości odżywcze szpinaku a także jego żywy kolor.

2. Gotujemy marchewkę, aż zrobi się delikatnie miękka.

3.Osuszamy tofu papierem ręcznikowym. Żeby dokładnie wysuszyć tofu, warto najpierw gotować je 5 minut a następnie odsączyć papierem. Można również wsadzić je do mikrofali na ok. 50 sekund i następnie użyć papieru.

4.Po ugotowaniu warzyw, posyp tofu, wymieszaj wszystko w misce, dodaj olej sezamowy, sól i nasiona sezamu.

I to tyle! Przepis jest niezwykle prosty, ale również pyszny w swojej prostocie. Mamy nadzieję, że pomoże on przetrwać dość często bolesne dni podczas menstruacji, lecz także zainspiruje Was do spróbowania czegoś nowego.

いただきます (Itadakimasu!) 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *