Współczesna Japonia

Kąpiel

Każdy kto przebywał dłużej za granicą, po pewnym czasie czuł tęsknotę za codziennymi rzeczami, do których był przyzwyczajony. Nawet opalając się na tropikalnej plaży w zimę, niektórym naszym rodakom łezka kręci się w oku na wspomnienie świątecznego stołu pełnego pierogów, barszczu i uszek. Patrząc w drugą stronę – za czym może tęsknić mieszkaniec Japonii, spędzający ten sezon w Polsce? Odkąd na zewnątrz zrobiło się trochę mroźno, Takuya często mówi o tym, jak bardzo brakuje mu teraz rozgrzewającej kąpieli, szczególnie w gorących źródłach Japonii, zwanych onsenami.

W ostatnich latach korzyści dla zdrowia płynące z zażywania kąpieli zostały wyjaśnione medycznie, a część badaczy podaje jako jeden z powodów długiego zdrowia Japończyków. Na pytanie, jak często mieszkańcy kraju kwitnącej wiśni biorą kąpiel, około jedynie 20% odpowiedziało “Kilka razy w miesiący” lub “W ogóle”. Podczas gdy istnieje pewna liczba osób, które nie robią tego nawet w zimę i jedynie biorą prysznic, to jednak zdecydowana większość – aż 53.2% odpowiedziało “Zażywam kąpiel prawie codziennie”. Podczas podróży do Japonii, nawet w Tokyo możemy znaleźć hostele posiadające łaźnie, a mając okazję odwiedzić normalne japońskie domostwo, z pewnością znajdziemy w nim łazienkę z wanną.

Z medycznego punktu widzenia jest jasne, że kąpiel wpływa korzystnie na nasze zdrowie. Najważniejsze z nich to:

⇨ zapobieganie pogorszeniu się funkcji odpornościowej,
⇨regulacja nerwów autonomicznego układu nerwowego, które odpowiadają za reakcje ciała niezależne od naszej woli,
⇨poprawa ukrwienia,
⇨aktywacja podstawowego metabolizmu i enzymów w ciele,
⇨redukcja stresu .

7 powodów, dla których Japończycy często biorą kąpiel – i polecają to każdemu

Niektórzy uważają, że używając gorącą wodę w prysznicu, możemy z powodzeniem rozgrzać nasze ciało podobnie jak w wannie. W Japonii uważa się jednak, że trudno jest uzyskać niektóre korzyści zdrowotne tylko pod prysznicem. Oto 7 powodów, dla których jest ona przez nich głęboko polecana każdemu:

  1. Rozgrzewa organizm, aby zwiększyć przepływ krwi
  2. Zwiększa przepływ krwi dzięki sile ciśnienia wody
  3. Opór wody rozluźnia napięcie stawów i mięśni i pozwala
    zrelaksować się
  4. Otwiera pory, aby usunąć brud i sebum
  5. Para wodna nawilża błony śluzowe nosa i gardła, zapobiegając osłabieniu odporności
  6. Poruszając powolnie ciało podczas kąpieli, ćwiczymy mięśnie i stawy w ciele
  7. Kąpiąc się nago w wannie, można doświadczyć uczucia oderwania się od codziennych problemów

Co zrobić, kiedy dostęp do wanny jest utrudniony?

Nie mamy okazji brać kąpieli codziennie, zarówno przez oszczędzanie wody, brak czasu lub po prostu brak wanny i gorących źródeł wokół. W takim przypadku, kiedy główną rolę utrzymania naszej higieny odgrywa prysznic, warto dodać małą wanienkę dla stóp do prysznica.

Kiedy bierzesz prysznic, wlej do wiadra gorącą wodę o temperaturze ok. 43 ℃ i oprzyj na niej stopy. Wspomoże to krążenie krwi w całym ciele i ułatwi pozbycie się zmęczenia. Warto to wypróbować, jeżeli zależy nam na odczuciu pełnego relaksu.

Najlepsza metoda na pozbycie się zmęczenia

Jeżeli ciężko jest Ci pozbyć się zmęczenia nawet podczas kąpieli, sprawdź temperaturę ciepłej wody a także czas, jaki spędzasz w wannie. Najlepiej jest namoczyć się w temperaturze ok. 40*C przez 10 do 15 minut, co wpływa korzystnie na nerwy autonomiczne, wprowadzając ciało w stan relaksu. Kiedy bierzesz gorącą kąpiel w temperaturze 42*C lub wyższej, nerwy autonomiczne zmieniają tryb swojej pracy, utrudniając relaks. Wodę należy podnieść do maksymalnie 41*C. Wydłużając czas kąpieli warto mieć obok siebie wodę – gorąca woda powoduje pocenie się, trzeba więc uważać na możliwość odwodnienia.

Kąpiel całego VS. połowy ciała

Z medycznego punktu widzenia kąpiele połowy ciała mają mniejsze korzyści zdrowotne niż kąpiele całego ciała. Jeśli chcesz pozbyć się zmęczenia, ważne jest, aby ogrzać każdy zakamarek ciała, aby poprawić przepływ krwi. Jednak kąpiel jedynie połowy ciała może być odpowiednia dla osób podatnych na obrzęki, które chcą kąpać się długo i powoli lub kiedy czują duszności biorąc kąpiel całego ciała.

Co dodać do kąpieli?

Zalecane są sole do kąpieli, najlepiej naturalne lub zawierające siarczan magnezu. Taka kąpiel pomoże nawilżyć drogi oddechowe, przez co ułatwi to oddychanie osobom mającym problem z oskrzelami. Wzmocni ona naszą odporność, zrelaksuje ciało regenerując je ze zmęczenia, a także zwalczy bakterie i wirusy. Ponadto sól do kąpieli, która wytwarza bąbelki, ma również działanie polepszające krążenie krwi.

A na koniec…

Po zakończeniu kąpieli, najlepiej jest położyć się do łóżka w ciągu 1 lub 2 godzin. Po około półotrej godziny temperatura ciała, które wcześniej było rozgrzane, spada i możemy poczuć się senni, dlatego z pewnością pomoże to w zaśnięciu i lepszej higienie snu.

Japończycy już od dawna zdają sobie sprawę ze znakomitych właściwości kąpieli. Jeżeli tylko mamy szansę, zalecamy do dbania o swoje ciało również od tej zewnętrznej strony. Można wtedy w pełni cieszyć się relaksem, który jak wiemy, wpływa na nasze całe ciało. W połączeniu z rozsądną dietą, ćwiczeniami i treningiem umysłu powoli możemy zmienić nasze nawyki na lepsze.
Jeżeli macie własne, małe rytuały na poprawę zdrowia i samopoczucia, podzielcie się z nami w komentarzach.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *