Zdrowe ciało

Codzienna porcja ryżu

Nasze nawyki żywieniowe zmieniają się z dnia na dzień. Wraz z postępującą globalizacją zanika problem z dostępnością składników, o których jeszcze kilkadziesiąt lat temu mało kto mógł powiedzieć, że stanowiły ich codzienną dietę. Ryż, w Japoni będący podstawą prawie każdego tradycyjnego posiłku, zyskał ogromną popularność również w Polsce.

Ciało i umysł składają się dokładnie z tego, co jemy. Musimy więc być świadomi tego, co się dzieje w naszym wnętrzu. Taką wiedzę możemy posiąść m.in. poprzez obserwowanie tego, co głównie trafia na nasze talerze.

Glukoza to paliwo dla naszego mózgu

Jeśli energia nie zostanie doprowadzona do mózgu, trudno będzie nam wstawać rano z łóżka, będziemy również szybciej się męczyć. Cały cykl trawienia, wchłaniania i metabolizmu musi działać prawidłowo. Do tego naszemu organizmowi niezbędne są węglowodany.

A jednym z ich dobrych źródeł jest brązowy ryż. W większości miejsc na świecie sięgamy chętniej po jego białą odmianę, co jednak może być błędem. Pełnoziarnisty, brązowy ryż, zawdzięcza swój kolor pozostawieniu większości jego zewnętrznej warstwy. Dzięki temu jest również najzdrowszą odmianą tego zboża. Bogaty w witaminy i minerały niezbędne naszemu organizmowi, jest również naturalnym suplementem diety. Możemy w nim znaleźć dużo błonnika, który działa na poprawę środowiska jelit. Brązowy ryż jest również bardziej ziarnisty niż biały, co sprzyja wolniejszemu przeżuwaniu.

Kubek zupy miso i ryż – idealne pary istnieją!

Dla tych z nas, którzy są fanami japońskich restauracji, z pewnością obiła się o uszy nazwa popularnej, tradycyjnej zupy miso. Jej głównym składnikiem jest pasta miso, która powstaje ze sfermentowanych ziaren soi. W japońskiej kuchni pełni bardzo ważną rolę – jest najczęściej zajadana podczas śniadania, razem z różnymi dodatkami, które rozpuszcza – takimi jak tofu, wodorosty i warzywa. Do tego nie zapominajmy o zielonej herbacie – która idealnie dopełni ten pełnowartościowy posiłek.

Dzięki sfermentowanej soi, miso, podobnie jak brązowy ryż, świetnie wpływa na środowisko jelitowe. Ponadto, zawiera ona dużo białka, będącego podstawowym budulcem organizmu. A poprzez dodanie do niej warzyw, możemy uzyskać dodatkowe, zdrowe źródło błonnika. O zaletach tej japońskiej pasty moglibyśmy napisać książke – być może w przyszłości – póki co jednak, już niedługo całościowo poświęcimy jej osobny artykuł! 🙂

Jedz wolniej (i smaczniej)

Jak często zdarza się nam jeść w pośpiechu? Każdy z nas zdaje sobie sprawę, że im wolniej jemy, tym większą robimy przysługę dla naszego organizmu. Lekarze zalecają spożywanie posiłków przez conajmniej 20 minut – po takim czasie dopiero dochodzi do naszego mózgu informacja,że jesteśmy najedzeni, a przez to jemy mniejsze porcje.

Około 70% przewodu pokarmowego składa się z mięśni. Jak inaczej mamy je trenować, niż poprzez powolne spożywanie posiłków i zdrową, pełną błonnika dietę? W naszym pierwszym artykule wspomnieliśmy o zaletach jedzenia pałeczkami, które wpływają na wolniejsze spożycie pokarmów. Oprócz tego trzeba wspomnieć, że kiedy zwalniamy z tempem jedzenia i więcej żujemy, uwalniamy z pożywienia więcej walorów smakowych – a co za tym idzie, nasze jedzenie staje się smaczniejsze! Jest to także jedna z praktyk uważności, pozwalająca nam chociaż na chwilę zatrzymać się tu i teraz i doświadczać rzeczy takich, jakimi są.

Ciesz się zdrowym ciałem i piękną cerą!

Ciało niemowlaka składa się z ponad 70% wody, u dorosłych stanowi jednak ona około 50-60%. Brązowy ryż to również świetny sposób na zatrzymanie większej ilości wody w organiźmie, co przyczyni się do lepszej cery – twarzy gładkiej jak dziecko! 🙂

Jedząc codziennie ryż, zupę miso, a dodatkowo zapijając to zieloną herbatą, możemy pomóc naszemu ciału (a co za tym idzie – również duszy) w dążeniu do lepszej kondycji. Możemy zacząć dzień z lepszym samopoczuciem i większą energią. A Wy? Jak często jecie ryż i eksperymentujecie w kuchni z nowymi daniami?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *